In de gemeentevergadering van 6 april zijn de beleidsintenties van de verschillende geledingen besproken en vastgesteld. Zij vormen de uitgangspunten voor de komende tijd, nu het oude beleidsplan, dat een aantal jaren geleden het levenslicht zag, aan herziening toe was.
Deze keer is gekozen voor een beknopt beleidsstuk dat als groeidocument dient te worden beschouwd. Dit heeft als voordeel dat het flexibel is en afhankelijk van ervaringen en eventueel veranderende inzichten gemakkelijk kan worden aangevuld / aangepast.
De vastgestelde verschillende intenties van de verschillende geledingen houden het volgende in:
Beleidsintenties geledingen
Beleidsintenties Jongerenraad
Wij willen met en voor kinderen en jongeren een veilige plek zijn waar
- ‘samen’ voorop staat
- we met elkaar de geloofstaal uitproberen en spreken
- ruimte is om te kunnen ontdekken wie we/ze zijn
in het licht van Gods liefdevolle trouw.
Beleidsintentie van de Pastorale raad
In het pastorale werk
* zoeken we mensen actief op onder alle generaties
* stimuleren we gemeenteleden in het onderling omzien naar elkaar
* werken de pastoraal betrokkenen aan het versterken van de teamgeest
om zo samen gemeente te zijn en voor elkaar te zorgen.
Beleidsintenties Diaconie.
De diakenen zullen, gedragen door de hele gemeente, de liefde van God zichtbaar maken aan hen, die hulp nodig hebben binnen en buiten de kerk, in eigen land of in andere delen van de wereld. Dus oog en oor hebben voor vergeten/verwaarloosde groepen van mensen, die verdrukt worden of in de knel geraakt zijn.
Onze Bijbelse motivatie is “dienen”, dienstbaar zijn, met Jezus als voorbeeld.
Dit houdt o.a. concreet in:
– Hanteren van een armoede beleidsplan in samenwerking met de Gemeente Altena
(Armoedepact)
– Verzorgen van collecten/deurcollecten en de doelen ervan bepalen, soms in samenwerking
met de Hervormde diaconie.
– Verzorgen van het Heilig Avondmaal, ook in het Steunpunt.
– Kerstpakkettenactie in samenwerking met de Hervormde Kerk te Nieuwendijk.
– Maandelijks bloemetje bezorgen bij mensen, die verblijven in verzorgingshuizen o.i.d. elders,
en “het we denken aan je bloemetje” voor iemand uit de kerk, die het gebruiken kan om
wat voor reden ook.
Ook onder de Diaconie vallen: ZWO, De Zusterkring, Radio Zonneschijn, wereldwinkel en het kerkvervoer.
Beleidsintenties College van Kerkrentmeesters
“Zij namen van Mozes alle geschenken in ontvangst die de Israëlieten voor de bouw van het heiligdom gebracht hadden. Men bleef vrijwillig gaven brengen, iedere morgen weer, totdat de vaklieden die aan het heiligdom werkten hun werk onderbraken, en zij Mozes lieten weten dat de mensen veel meer bijeenbrachten dan nodig was voor het werk waartoe de Heer opdracht had gegeven”. (Exodus 36: 3-6)
- De hoofdtaak van het College van Kerkrentmeesters (CvK) is er voor zorg te dragen dat nu en in de toekomst voldoende gelden beschikbaar zijn om de geplande jaarlijkse activiteiten uit te kunnen voeren. Uitgangspunt daarbij is een sluitende begroting en jaarrekening.
- De inkomsten komen voor het grootste gedeelte uit bijdragen van gemeenteleden. Dit zijn de vrijwillige bijdragen, schenkingen en legaten, giften voor speciale doeleinden en collecteopbrengsten. Om een gezond beheer te bestendigen, zet het CvK zich in om gemeenteleden te stimuleren tot een goed geefgedrag. Een financieel gezonde kerk is een onmisbare voorwaarde voor een goed functionerende gemeente.
- De uitgaven; Er wordt kritisch bekeken welke uitgaven noodzakelijk zijn, waarbij geprobeerd wordt zoveel mogelijk binnen de begroting te blijven.
Het CvK zal voor de geldwerving de komende jaren het volgende doen:
- deelname aan de actie Kerkbalans
- het (extra) blijven benaderen van bepaalde groepen
- de gemeente bekend maken met Erfstellingen, Legaten en fiscale mogelijkheden
- het stimuleren van bijzondere acties (zoals kerst-en rommelmarkt)
- extra aandacht voor (speciale) collecten en mogelijkheid tot digitaal collecteren
Eén en ander zal vertaald worden in de jaarlijkse financiële begroting.
Dit houdt concreet in:
- Beheer van de gebouwen en meerjaren onderhoudsplan (jaarlijks dienen de kerkelijke gebouwen gecontroleerd te worden op hun staat van onderhoud).
- Beheer en onderhoud orgel. Het orgel in onze kerk is een wezenlijk onderdeel van de eredienst. Het huidige Van Vulpen-orgel dateert uit 1960 is een omvangrijk en gecompliceerd instrument, een kostbaar bezit dat goed onderhouden moet worden.
- Veiligheid gebouwen ARBO/BHV
- Archief (van analoog naar digitaal).
Aandachtspunten van beleid 2022-2027;
- Extra financiële middelen beschikbaar stellen voor jeugd en jongerenbeleid
- Verduurzaming kerkgebouwen (bijv. isolatie en zonnepanelen)
- Optimalisatie beheer en gebruik Beeld- en Geluidsinstallatie
Archief
Het beheren van archieven is méér dan het bijhouden van archieven. Het gaat hierbij om het zorg dragen voor een goede bewaarplaats. Inmiddels heeft er een inventarisatie plaatsgevonden om de meest waardevolle archiefdocumenten onder te brengen bij het streekarchief te Heusden. Verder is er overleg gaande om ook de opbouw van het recente archief te gaan opzetten en continueren.
Beleidsintentie Liturgie
Onze vieringen van goed nieuws
* variëren in liedkeuze, muziekstijl en audiovisueel materiaal
* bieden een platform aan lokaal talent
* bereiden we zoveel mogelijk gezamenlijk voor
omdat we geloven dat het goede nieuws in allerlei toonaarden moet klinken
Tenslotte:
Zoals genoemd: de beleidsintenties vormen een groeidocument. Regelmatig zullen onderwerpen die daarin zijn opgenomen tegen het licht worden gehouden tijdens kerkeraadsvergaderingen en in overlegsituaties van de genoemde geledingen. De gemeente wordt van de resultaten. op de hoogte gehouden. Maar: gemeente zijn we samen. Dat houdt onder andere in dat het meedenken van ons allen zeer wordt gewaardeerd. Ideeën die bijdragen aan de verdere ontwikkelingen van het beleid zijn dan ook van harte van welkom.
Privacyverklaring
van de Gereformeerde Kerk in Nieuwendijk
Vastgesteld door de kerkenraad,
Bron: Model Privacyverklaring PKN, mei 2018
AVG & Privacy
- ALGEMEEN
Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG).
Overheden, bedrijven, verenigingen en kerken moeten voorzichtig zijn met de (digitale) persoonsgegevens die zij verzamelen. Zij moeten duidelijk maken welke gegevens zij hebben en wat ze daarmee doen. Persoonsgegevens moeten ook veilig bewaard worden, zodat niet iedereen binnen de eigen kring de gegevens kan inzien. Computersystemen moeten beveiligd zijn tegen criminelen, zodat persoonlijke gegevens niet makkelijk te bekijken of te verspreiden zijn.
De bescherming van de privacy wordt door de Europese Unie gezien als een fundamenteel grondrecht dat net zo belangrijk is als het recht op vrije meningsuiting, het recht op vrijheid van godsdienst en het recht op lichamelijke integriteit.
Om voor een uniforme toepassing van privacyregels binnen de Europese Unie te komen is de Europese wet Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) opgesteld en in werking getreden. Door de AVG hebben organisaties die persoonsgegevens verzamelen en gebruiken meer verantwoordelijkheden gekregen en de mensen waarvan gegevens gebruikt worden hebben meer rechten verkregen.
Op sommige gebieden (zoals gegevens rondom religie) hebben de nationale wetgevers ruimte om hun eigen regels op te stellen. In Nederland is dit vormgegeven in de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG). Deze nieuwe wet vervangt het huidige systeem van privacybescherming (o.a. de Wet Bescherming Persoonsgegevens). Naar aanleiding van deze vernieuwde wetgeving heeft privacy volop aandacht gekregen. Vanuit de politiek, de media en ook binnen de kerk wordt er veel over het onderwerp gesproken.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt er toezicht op dat organisaties zich houden aan de AVG.
Privacywetgeving ook voor kerken
Voor de Protestantse Kerk in Nederland en haar gemeenten is privacy en een veilige omgeving van groot belang. De Protestantse Kerk in Nederland en haar gemeenten zijn volgens de kerkorde geroepen tot dienst aan de wereld waarin omzien naar elkaar, betrokkenheid met elkaar en het vormen van een gemeenschap belangrijke pijlers zijn. De kerk is er voor iedereen. Ook zij die geen lid zijn van de kerk mogen meedoen, pastoraat of diaconale hulp ontvangen en op andere wijze participeren in de Protestantse Kerk in Nederland, haar gemeenten en andere organisatievormen. Deze privacyverklaring is bedoeld om informatie te geven over het gebruik van persoonsgegevens. Daarnaast geeft deze verklaring inzicht in de doelen en grondslagen van gegevensverwerking binnen de kerk. Betrokkenen kunnen in deze verklaring lezen welke persoonsgegevens worden verwerkt. Deze verklaring beschrijft ook de rechten die een betrokkene met betrekking tot de verwerking van zijn of haar persoonsgegevens heeft en wie daarvoor de contactpersoon bij de kerk is.
Ook kerken hebben te maken met privacy. Allereerst vanuit hun eigen kerkelijke verantwoordelijkheid, waarin het zijn van een open gemeenschap als belangrijk wordt ervaren. In zo’n open en veilige gemeenschap gaan ‘betrokken zijn op en meeleven met elkaar’ hand in hand. Dat is niet nieuw. Zo heeft bijvoorbeeld geheimhouding in de kerk een belangrijke plaats bij de bevestiging van ambtsdragers. Het willen zijn van een veilige gemeenschap gaat natuurlijk veel verder dan geheimhouding en privacy.
Het internet biedt kerken de mogelijkheid om meer mensen te bereiken. Als gevolg hiervan komen er ook meer vragen op vanuit kerkleden over de wijze waarop wordt omgegaan met de gegevens die de kerk van hem of haar haar heeft.
Vragen rondom privacy behoren tot de eigen kerkelijke verantwoordelijkheid om een veilige gemeenschap te zijn. Kerken krijgen ruimte om hun gerechtvaardigde activiteiten te blijven uitvoeren en in dat kader moeten, mogen en kunnen zij nog altijd persoonsgegevens verwerken.
Over de Protestantse Kerk in Nederland en haar gemeenten
De organisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en haar gemeenten is gebonden aan specifieke (kerkelijke) regels. Deze regels werken ook door in de privacybescherming. De Algemene Verordening Gegevensbescherming geeft ruimte aan de kerken om volgens hun eigen kerkelijke regels gegevens te verwerken. De Protestantse Kerk in Nederland bestaat uit lokale gemeenten. De gemeenten en haar diaconieën bezitten rechtspersoonlijkheid.
Alle kerkgenootschappen vallen onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De Protestantse Kerk in Nederland wil bewust en zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens en de privacy van haar leden en bezoekers. Daarom is het belangrijk dat iedereen die binnen de kerk met persoonsgegevens te maken heeft zorgt dat hij/zij zich aan de geldende regelgeving houdt.
Wie is er verantwoordelijk voor de privacywetgeving in de kerk?
De gemeente is als rechtspersoon verantwoordelijk voor de naleving van de privacywetgeving. De kerkenraad is de eerste plaats om over privacy en beleid te praten, maar, ……….. uiteindelijk is privacy een zaak die de gemeente breder aangaat dan enkel de kerkenraadsleden: het betreft de ledenadministratie, de vrijwilligers van het kerkblad, de website en natuurlijk de gemeenteleden en medewerkers over wiens gegevens het gaat. De nieuwe privacywetgeving stelt eisen aan de wijze waarop de persoonsgegevens worden verwerkt (is de beveiliging op orde, is bekend wie er in de kerk allemaal gegevens van leden heeft, etc.), welke beleidskeuzes en belangenafwegingen er in dit kader worden gemaakt en hoe dat wordt gecommuniceerd.
Iedereen heeft in de kerk een gedeelde verantwoordelijkheid voor de privacy. Diegene die met persoonsgegevens uit de kerk werkt moet zich daarvan zeer bewust zijn. De uiteindelijke verantwoordelijkheid om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen ligt bij de kerkenraad.
Formeel is de diaconie ook een rechtspersoon en daarom (ook) zelfstandig verantwoordelijk voor naleving van de privacywet. In de AVG wordt dit “verwerkingsverantwoordelijke” genoemd. De Diaconie sluit aan bij het beleid van de kerkenraad en neemt dat over binnen de Diaconie.
Zorgvuldige omgang met persoonsgegevens
Over wie of wat gaat het bij persoonsgegevens?
Er wordt al snel gedacht dat het alleen over de formele ledenadministratie gaat, maar dat is niet het geval. Feitelijk gaat het om alles wat in de kerk wordt vastgelegd en herleidbaar is tot concrete mensen. De herleidbaarheid is dus het criterium. Het gaat uiteraard om de gegevens die we vastleggen van hen die als leden of anderszins in de ledenadministratie zijn geregistreerd. Maar het gaat ook om kerkbladabonnees van buiten de eigen kerk. Of ingeschrevenen voor een (digitale) nieuwsbrief, maar ook om het lijstje van deelnemende kinderen aan een jeugdkamp of deelnemers aan een kring, maar bijvoorbeeld ook om foto’s op de website, waarop mensen herkenbaar in beeld zijn.
Ook de persoonlijke aantekeningen van de dominee, ouderling of wijkmedewerker (al of niet schriftelijk of digitaal vastgelegd), die op huisbezoek is geweest horen in principe bij deze persoonsgegevens.
Samenvattend: alles wat te herleiden is – direct of indirect – tot een of meer personen, vallen onder de term persoonsgegevens. Van het verwerken van persoonsgegevens is – in juridische termen – sprake wanneer je een handeling pleegt die betrekking heeft op een (te identificeren) persoon of meerdere personen.
De AVG heeft niet alleen te maken met het verstrekken van gegevens aan derden, maar ook het eigen handelen speelt daarbij een belangrijke rol.
Nog enkele voorbeelden:
- het sturen van een e-mail naar gemeenteleden;
- het plaatsen van een foto van de predikant op de website;
- het sturen van een rekening voor collectebonnen;
- het exporteren van gegevens uit de ledenadministratie;
- het maken van aantekeningen tijdens een gesprek, die bedoeld zijn om in een dossier te worden opgenomen;
- het opnemen van verjaardagen in het kerkblad;
- publicatie van het kerkblad op de website;
- uitzending van kerkdiensten (via radio of met camera’s);
- eventuele bewakingscamera’s op het kerkterrein;
- het noemen van de zieken in de gemeente in een zondagsbrief;
- het lezen en bewaren van sollicitatiebrieven;
- het bezit van personeelsgegevens;
- en alles wat verder met gegevens wordt gedaan, die tot een persoon te herleiden zijn.
Algemene maatregelen ter bescherming van persoonsgegevens
U heeft het recht dat er zorgvuldig en rechtmatig met uw persoonsgegevens wordt omgegaan. Daarom zorgt de gemeente ervoor dat uw privacy-rechten en gegevensbescherming op orde zijn door deze standaard te beveiligen en privacyregels standaard toe te passen. Binnen de kerk is eenieder die op basis van zijn kerkelijke functie gegevens ontvangt op grond van ordinantie 4-2 tot geheimhouding verplicht. Om op een veilige en bewuste manier om te gaan met persoonsgegevens heeft de gemeente diverse beleidsmatige maatregelen getroffen. Deze staan in dit document.
Uw rechten, de procedure bij een verzoek en de contactgegevens van de kerk
Om te voldoen aan verzoeken van betrokkenen en ervoor te zorgen dat er passende en organisatorische maatregelen worden genomen om aan de privacyregels te voldoen heeft de gemeente de coördinatie van die waarborgen belegd bij de kerkenraad.
Om in contact te treden of een verzoek volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming te doen kunt u contact opnemen met de scriba van de kerkenraad via de mailbox scriba@gknieuwendijk.nl
De Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming geven betrokkenen de volgende rechten:
- Het recht op dataportabiliteit:
Het recht om uw eigen persoonsgegevens die zijn verzameld op basis van toestemming of vanwege de uitvoering van een overeenkomst in een digitaal gangbaar en leesbaar formaat te ontvangen en/of te verstrekken aan een andere partij. - Het recht op vergetelheid:
Het recht om ‘vergeten’ te worden. Uitschrijving uit de kerk is mogelijk en de gemeente moet voldoen aan uw verzoek om vergeten te worden voor zover de belangen van anderen of de legitieme belangen van de kerk zich daar niet tegen verzetten. - Het recht op inzage:
Het recht van mensen om hun persoonsgegevens die worden verwerkt in te zien. - Het recht op rectificatie en aanvulling:
Het recht om de persoonsgegevens die van u worden verwerkt te wijzigen. Gegevens kunnen worden gewijzigd als men van mening is dat deze niet kloppen, voor zover de belangen van anderen of de legitieme belangen van de kerk zich hiertegen niet verzetten. - Het recht op beperking van de verwerking:
Het recht om minder gegevens te laten verwerken. - Het recht met betrekking tot geautomatiseerde besluitvorming en profilering:
Oftewel: het recht op een menselijke blik bij besluiten. Bij besluiten gaat het om besluitvorming die rechtsgevolgen heeft of die de betrokkene in zijn/haar aanmerkelijk belang treffen. - Het recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking.
- Het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Voor een verzoek met betrekking tot één van de bovenstaande punten neemt u contact op met scriba via de contactgegevens hierboven vermeld.
Voor uitschrijving als lid van de kerk vereist de kerkorde dat u een uitdrukkelijk schriftelijk verzoek richt aan de scriba.
De kerkenraad zal vervolgens uw verzoek behandelen en zal eerst moeten vaststellen of u daadwerkelijk bent wie u zegt dat u bent en of het recht waarop u zich beroept wel van toepassing is. Als dat zo is heeft de kerkenraad een maand vanaf de datum van uw verzoek om hieraan te voldoen, tenzij de omstandigheden nopen tot een verlenging van de termijn tot maximaal drie maanden. Bij een dergelijke verlenging zult u een met redenen omklede verklaring ontvangen. De kerkenraad zal bij het voldoen aan uw verzoek rekening houden met de privacy-rechten van anderen en het gerechtvaardigd belang en de gerechtvaardigde activiteiten van de kerk.
Mocht u vragen en/of klachten hebben over de wijze waarop wij met uw persoonsgegevens omgaan, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen. Ook hebt u het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de instantie die belast is met de handhaving van de AVG.
III.A VERWERKINGEN VANWEGE HET PLAATSELIJK LEVEN EN WERKEN VAN DE KERK – RONDOM DE EREDIENST
In het kader van het leven en werken van de kerk verwerkt de plaatselijke gemeente diverse persoonsgegevens, worden diensten opgenomen en beelden uitgezonden.
Per verwerkingsstroom staat in onderstaande overzicht om welke situatie het gaat, welke gegevens worden verwerkt en wat het uitgangspunt van verwerking is.
Het noemen van namen tijdens en voorafgaand aan bijzondere diensten
Tijdens en voorafgaand aan bijzondere diensten (doop, rouw, huwelijk, belijdenis, bevestiging/benoeming ambtsdragers/taakdragers) worden namen van leden van de gemeente genoemd. De kerkdienst is publiekelijk te volgen via internet en kerkradio
Welke gegevens zijn erbij betrokken?
- naam en voornamen;
- adres;
- in geval van doopdiensten ook: geboortedatum, namen doopouders en adres.
Uitgangspunt:
- De gemeente verzamelt deze gegevens op basis van haar gerechtvaardigde activiteiten, te weten haar gerechtvaardigd belang om een gemeenschap te kunnen zijn waarin leden naar elkaar omzien en hen op te dragen aan God. De belangen van de gemeenschap wegen zwaarder, waardoor er een grondslag is om deze persoonsgegevens te gebruiken
Afkondigingen m.b.t. geboorte, overlijden, bloemengroet en voorbeden tijdens kerkdienst
Tijdens een kerkdienst worden in de aankondigingen aan het begin van de dienst, in het gebed of anderszins namen van leden van de gemeente genoemd. De kerkdienst is publiekelijk te volgen via kerk-TV of kerkradio en op een later moment terug te kijken.
Welke gegevens zijn erbij betrokken?
- naam en voornamen.
- bij geboorte: naam, voornamen, geboortedatum en plaats, namen ouders, namen broers en zussen, adres, evt. andere gegevens zoals die op het ontvangen geboortekaartje vermeld worden.
- bij overlijdensbericht: geboortedatum en plaats, datum van overlijden en plaats, evt. andere gegevens zoals op de ontvangen rouwbrief vermeld worden.
- in geval van ziekte, soms: globale gegevens rondom ziekte en gezondheid
Uitgangspunt:
- De gemeente verzamelt deze gegevens op basis van haar gerechtvaardigde activiteiten, te weten haar gerechtvaardigd belang om een gemeenschap te kunnen zijn waarin leden naar elkaar omzien en hen op te dragen aan God. De belangen van de gemeenschap wegen zwaarder, waardoor er een grondslag is om deze persoonsgegevens te gebruiken.
Opnames en uitzenden van kerkdiensten
Kerkradio (audio) en Kerk TV (audio en bewegend beeld) zijn middelen om mensen die niet (meer) in staat zijn om in de kerk aanwezig te zijn toch te betrekken bij de diensten en andere activiteiten. Met name Kerk TV zorgt voor een grotere betrokkenheid en beleving. De mogelijkheid bestaat om kerkdiensten live uit te zenden en op een later moment terug te kijken. Een kerkdienst is een publiek toegankelijke bijeenkomst.
Waar heeft het betrekking op?
Het is mogelijk dat bezoekers van de dienst in beeld komen of dat er gegevens van gemeenteleden in voorbede of op andere momenten tijdens de dienst worden verwerkt. Ook door het projecteren van foto’s van een leuke activiteit in de kerkdienst kunnen mensen herkenbaar in beeld gebracht worden. Zodra personen herkenbaar in beeld zijn worden zij beschermd door de privacywetgeving.
In het algemeen geldt dat er bij het openbaar maken van de dienst (bijvoorbeeld via Kerkdienstgemist.nl) sprake is van het ‘delen’ van gegevens buiten de desbetreffende kerk. Er worden opnames van kerkdiensten gemaakt en gepubliceerd en de kerkdiensten staan voor een beperkte periode online. Dit mag in principe alleen als de betrokkenen (de gemeenteleden die worden genoemd en de leden die in beeld komen) hiervoor toestemming hebben gegeven.
Uitgangspunten:
Om al onze leden in staat te stellen deze kerkdiensten mee te maken worden opnames gemaakt en plaatst de gemeente kerkdiensten online op basis van haar gerechtvaardigde activiteiten en haar gerechtvaardigd belang.
Er zijn een aantal zaken om rekening mee te houden, zodat de privacy en anonimiteit van de bezoekers zoveel als mogelijk gewaarborgd blijft.
Allereerst is het van belang de mensen (ruim) van tevoren te informeren dat er in de kerk opnames worden gemaakt. Hieraan wordt invulling gegeven door:
- Dit kenbaar te maken via de nieuwsbrief en dit te vermelden op de website van de kerk. Maak hierbij het doel goed duidelijk, namelijk het aanbieden van Kerk TV aan leden die de dienst niet kunnen bijwonen.
- Bij elke ingang van de kerk worden bordjes, goed zichtbaar, opgehangen met de mededeling dat er opnames worden gemaakt.
- Als de kerkgangers plaatsnemen wordt met een beeld of tekst op de beamer duidelijk gemaakt dat er opnames worden gemaakt.
Daarnaast streven we ernaar de mensen die zich in de kerkzaal bevinden zoveel als mogelijk niet herkenbaar in beeld te brengen. Hieraan wordt invulling gegeven door:
- Geen opnames van de mensen te maken bij binnenkomst en na afloop van de dienst.
- Voor en na de dienst mededelingen op de beamerschermen te tonen.
- Geen close-up van de mensen te maken en zoveel als mogelijk van achteren te filmen.
Tot slot krijgen de gemeenteleden/bezoekers gelegenheid schriftelijk kenbaar te maken al dan niet bezwaar te hebben tegen de opname van kerkdiensten en het uitzenden van de beelden. Hieraan wordt invulling gegeven door:
- Toestemmingsformulieren (per individu in te vullen) goed zichtbaar in de hal van de kerk te leggen;
- De gemeenteleden/bezoekers via de nieuwsbrief, de Beamer, Kerkklanken, de Kerk-app en de website op de hoogte te brengen van deze toestemmingsformulieren;
- De mogelijkheid te bieden het ingevulde toestemmingsformulier in een gesloten bus te deponeren;
- In gesprek te gaan met de gemeenteleden/bezoekers die bezwaar hebben gemaakt tegen de opname van de kerkdiensten en het uitzenden van de beelden.
Taakdragers, ambtsdragers en medewerkers in en rondom het liturgisch centrum
Tijdens elke eredienst komen medewerkers, die een taak hebben te vervullen, in het liturgisch centrum. Denk hierbij aan de lector/lectrice, ouderling, diaken of diaconaal kerkrentmeester, leiding KND/Tienerdienst, pianist, musici en koor- en bandleden etc. Ook gemeenteleden (kinderen en volwassenen) worden af en toe uitgenodigd naar voren te komen.
Waar heeft het betrekking op?
Alle taakdragers, ambtsdragers, medewerkers en gemeenteleden in het liturgisch centrum komen in beeld en de beelden worden uitgezonden.
Uitgangspunten:
Alle taakdragers, ambtsdragers, medewerkers en gemeenteleden krijgen gelegenheid schriftelijk kenbaar te maken al dan niet bezwaar te hebben tegen de opname van kerkdiensten en het uitzenden van de beelden. Hieraan wordt invulling gegeven door:
- Te wijzen op de in de hal liggende toestemmingsformulieren (per individu in te vullen);
- De taakdragers, ambtsdragers, medewerkers en gemeenteleden via de nieuwsbrief, de Beamer, Kerkklanken, de Kerk-app en de website op de hoogte te brengen van deze toestemmingsformulieren;
- De mogelijkheid te bieden het ingevulde toestemmingsformulier in een gesloten bus te deponeren;
- Bij gebeden of voorbeden de voorganger of ambtsdrager/kerkrentmeester niet in beeld te brengen. Er is voor gekozen om een afbeelding of een stilstaand beeld in de kerk (bijvoorbeeld het bloemstuk) te laten zien.
Gemeenteleden en bezoekers in en rondom het liturgisch centrum
Tijdens speciale gelegenheden en bijzondere diensten (viering van het Heilig Avondmaal, doop, rouw, huwelijk, belijdenis) komen gemeenteleden/bezoekers in en rondom het liturgisch centrum. De kerkdienst is publiekelijk te volgen via internet en kerkradio.
Waar heeft het betrekking op?
Alle gemeenteleden/bezoekers in en rondom het liturgisch centrum komen in beeld en de beelden worden uitgezonden.
Uitgangspunten:
Alle gemeenteleden/bezoekers krijgen gelegenheid schriftelijk kenbaar te maken al dan niet bezwaar te hebben tegen de opname van kerkdiensten en het uitzenden van de beelden. Hieraan wordt invulling gegeven door:
- Te wijzen op de in de hal liggende toestemmingsformulieren (per individu in te vullen);
- De gemeenteleden/bezoekers via de nieuwsbrief, de Beamer, Kerkklanken, de Kerk-app en de website op de hoogte te brengen van deze toestemmingsformulieren;
- De mogelijkheid te bieden het ingevulde toestemmingsformulier in een gesloten bus te deponeren;
- In gesprek te gaan met de gemeenteleden/bezoekers die bezwaar hebben gemaakt tegen de opname van de kerkdiensten en het uitzenden van de beelden.
Gastpredikanten/gastsprekers
In een groot aantal erediensten gaan gastpredikanten of gastsprekers voor. De preekvoorziener legt de eerste contacten met de gastpredikanten en gastsprekers. In de week voorafgaand aan de dienst wordt de liturgie en het reilen en zeilen rondom de eredienst met de gastpredikant of gastspreker doorgenomen.
Uitgangspunten:
- De gastpredikanten/gastsprekers worden tijdens de eerste contacten op de hoogte gebracht van het feit dat er opnames worden gemaakt en dat deze worden uitgezonden en later terug te zien zijn via de website.
- Een gastpredikant/gastspreker houdt altijd het auteursrecht op de preek en het recht om de opname te laten verwijderen.